ارشد مدیریت بازرگانی
در این مقاله به صورت کامل با ارشد مدیریت بازرگانی آشنا خواهید شد. در فهرست زیر عناوینی که در این مقاله به آنها پرداخته شده را مشاهده میکنید.
فهرست مطالب
شروع مدیریت بازرگانی از کجا بود؟
قبل از توضیح درباره دوره ارشد مدیریت بازرگانی جا داره باهم به تاریخچهای از این حوزه و رشته بپردازیم.
بازرگانی سابقهای طولانی شاید به اندازه کل تاریخ بشریت داشته باشه. بازرگانان اولیه به تجارت کالا به کالا میپرداختن و بعدها با اختراع سکه و پول، مبادلات بازرگانی به صورت داد و ستد کالا با سرمایه درومد.
آموزش مدیریت بازرگانی در تاریخ عموما به صورت تجربی و سینه به سینه بود و طی دو قرن اخیر بود که آموزش مدیریت بازرگانی به صورت آکادمیک هم مطرح شد. مدیریت بازرگانی جزو قدیمیترین گرایشهای مدیریت هست و ارشد مدیریت بازرگانی هم از نظر وسعت متقاضیان و حجم بازار کار، محبوبترین گرایش مدیریت محسوب میشه.
اولین مدارس بازرگانی در ابتدای قرن نوزدهم میلادی در اروپا شروع به کار کردن و قدیمیترین مدرسه بازرگانی، ESCP Europe در فرانسه تحت عنوان «مدرسه تجارت و صنعت» در سال 1819 میلادی تأسیس شد.
اما در ایران موسسه علوم اداری در سال 1334 شمسی با قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه اندازی شد و جالب اینجاست که ابتدای کار گروهی از اساتید آمریکایی در آن مشغول به تدریس بودن.
امروزه مدیریت بازرگانی در ایران و جهان در سه مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت بازرگانی ارائه میشه که ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت بازرگانی با زیرگرایشهای متنوعی ارائه میشن. در ادامه این مقاله باهاشون بیشتر آشنا خواهیم شد.
هدف از خواندن مدیریت بازرگانی چی هست؟
+ مدیریت بازرگانی میخونی؟
> بله!
+ یعنی قراره بازاریاب و فروشنده شی؟
> نخیر! فروش یکی از دهها مسیر شغلی هست که برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی وجود داره!
بله دوستان. هدف از خوندن رشته مدیریت بازرگانی فروشنده شدن نیست، یک فارغ التحصیل ارشد مدیریت بازرگانی میتونه گستره وسیعی از مشاغل رو از مشاغل مربوط به بانکداری گرفته تا تبلیغات، کارشناسی علوم داده، استراتژیست محتوا شدن، کارشناس رفتار مصرف کننده بودن، متخصص بازرگانی بین الملل و صادرات و واردات شدن و… رو دنبال کنه. البته که بله میتونه حوزه فروش رو هم حرفهای دنبال کنه (نه به شکل ویزیتوری یا بازاریابی شبکهای!) بلکه با علومی که در زمینه مذاکرات تجاری، مکاتبات تجاری، بازاریابی پیشرفته و مدیریت ارتباط با مشتریان فرا میگیره میتونه وارد بازارهای صنعتی B2B و بازارهای هایتک بشه و درآمدهای سرشاری رو برای خودش و سازمانش بسازه.
رشتهی مدیریت بازرگانی به دانشجوها یاد میده؛ چطور میتونن با به کارگیری سازماندهی، برنامهریزی و تجزیه و تحلیل یک کسب و کار (حالا میخواد یه شرکت کوچک یا حتی یه مغازه باشه یا یه شرکت در سطح جهانی) رو به اهدافش برسونن.
وضعیت بازار کار مدیریت بازرگانی چطوره؟
همونطور که در مطالب قبل عرض کردیم، بازار کار مدیریت بازرگانی گستره عظیمی رو در بر میگیره. پس به تبع اون فرصتهای شغلی مربوط به فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان ارشد مدیریت بازرگانی، همیشه در رأس آگهیهای استخدامی و آزمونهای استخدامی قرار دارن.
به دنبال رکود به وجود اومده در کشورمون خیلی از کسب وکارها دچار مشکلاتی شدن و واقعاً برای ادامهی حیات نیاز به رعایت درست اصول کسب وکاری دارن. چرا که خیلی از کسب و کارهایی که در گذشته به مواردی مثل بازاریابی و… توجه آنچنانی نداشتن، حالا متوجه شدن در این شرایط بد تنها راه حفظ کسب و کارشون به کارگیری افراد متخصص در هر زمینه و مخصوصاً در زمینه مدیریت بازرگانی هست.
حالا باید بگیم که بر خلاف باور خیلیا مدیریت بازرگانی بازار کار خیلی خوبی داره! بله درست خوندی. بر اساس گزارشی که به تازگی جاب ویژن منتشر کرده تعداد موقعیتهای شغلی مرتبط با مدیریت بازرگانی به مراتب از بیشتر از موقعیتهای شغلی رشتههای مهندسی هست.
اما اینم باید بگیم که صرف گرفتن مدرک به هیچ وجه برای بدست آوردن مشاغل خوب کافی نیست و شما نیاز دارین از نظر مهارتی هم به سطح خوبی برسین.
بعد از فارغ التحصیلی در مدیریت بازرگانی چه کارهایی میشه انجام داد؟
کلاً هرجایی که مرتبط با یک سازمان و کسب وکار باشه میتونه برای یک دانش آموختهی مدیریت بازرگانی مناسب باشه.
ولی اگر بخوایم دستهبندی کنیم، فارغ التحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی 3 دسته عظیم شغلی رو میتونن دنبال کنن:
- از یک طرف استخدام در سازمانهای دولتی و نیمه دولتی رو میتونن پی بگیرن. بانکها، بیمهها، وزارتخونهها، سازمانهای اجرایی و هر سازمانی که به دنبال ارائه کالا یا خدمتی باشه و زیرشاخه دولت یا شرکتهای سهامی عام نیمه دولتی باشن، برای پستهای مختلف شغلیشون، تو آگهیها و آزمونهای استخدامیشون همیشه مدیریت بازرگانی رو ذکر میکنن و فارغ التحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی میتونن تو این حوزهها مشغول به کار بشن. کافیه آگهیهای استخدام بانکهای مختلف رو ببینید یا دفترچه آزمونهای استخدامی رو مطالعه کنید تا ببینید چقدر از رشته مدیریت بازرگانی در اونها ذکر شده.
- در دسته دوم ما شرکتهای خصوصی رو داریم. از شرکتهای بزرگی مثل دیجی کالا و اسنپ گرفته تا شرکتهای استارتاپی کوچک، برای جایگاههای شغلی مرتبط با تجارت الکترونیک اعم از متخصص محتوا، تبلیغات، سئو، شبکههای اجتماعی، مذاکرات و مکاتبات تجاری، تحقیقات بازار و دهها جایگاه شغلی دیگه، همواره پذیرای فارغ التحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی هستند. در این زمینه هم کافیه به وبسایتهای کاریابی مثل جابینجا، ایران تلنت و جاب ویژن مراجعه کنید تا با نبوهی از موقعیتهای شغلی مربوط به رشته مدیریت بازرگانی مواجه بشید.
- اما به غیر از استخدام راههای دیگهای هم هست، از جمله اینکه؛ کسب و کار خودتونو با استفاده از دانشی که کسب کردین راه بندازین یا اینکه در نقش مشاور به کسب و کارهای دیگه کمک کنین تا مسیر درستی رو طی کنن. شما با شبکه ای از اطلاعات، افراد فعال در کسب و کارهای بزرگ و دورههای مهارتی در دوران ارشد مدیریت بازرگانی مواجه خواهید بود که شما رو آماده کارآفرینی کردن و ایجاد یک کسب و کار حتی با سرمایه اندک خواهد کرد.
- راه چهارم هم هم ادامهی مسیر آکادمیک در مدیریت بازرگانی با هدف تدریس در این زمینه به شکل استاد دانشگاه شدن یا تدریس در آموزشگاههای آزاد هست.
در ویدیوی زیر با ابعاد بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی میتونید بیشتر آشنا بشین.
زیر گرایشهای مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد
دوستان توجه داشته باشید که ارشد مدیریت خودش نزدیک به ده کد ضریب و گرایش داره. مثلا ارشد مدیریت مالی، ارشد مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی و… هر کدوم زیر گرایشهای رشته مدیریت در مقطع ارشد هستن.
در حقیقت شما موقع ثبت نام برای کنکور ارشد، رشته مدیریت رو انتخاب میکنید که کدش 1142 هست. و دروسی رو تو دوران مطالعاتی مطالعه خواهید کرد که برای اون گرایشی از مدیریت ضریب داره که میخواید در اون قبول شید و سر جلسه هم پاسخگوی همونها خواهید بود.
در نهایت پس از اعلام نتایج و موقع انتخاب رشته هست که شما میاید سراغ زیرگرایشهای اون گرایش که ما در ادامه زیرگرایش های مختلف گرایش ارشد مدیریت بازرگانی رو در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.
اگر توضیحات بالا کمی گیجتون کرده و متوجه نشدید، مقاله “ثبت نام در کنکور ارشد مدیریت” میتونه بخوبی این نکات رو برای شما باز کنه.
البته از نظر استخدام در بازارکار، زیاد مهم نیست شما چه زیرگرایشی از ارشد مدیریت بازرگانی رو خونده باشید. تفاوت ها تو زیرگرایشها فقط در 4 درس و موضوع پایان نامه شماست و بطور مثال شما اگر دانشجوی مدیریت استراتژیک باشید، هیچ چیز جلودار شما نخواهد بود که در زمینه بازرگانی بین الملل مهارت آموزی کرده و در اون زمینه استخدام بشین.
آگهیهای استخدامی هم تو 90 درصد مواقع، گرایش براشون مهمه نه زیرگرایش.
ضمن اینکه پر واضحه بهترین کار قبل از انتخاب گرایش، زیرگرایش، ثبت نام و مطالعه کنکوری برای ارشد مدیریت مخصوصا ارشد مدیریت بازرگانی، اینه که با مشاورین ارشد منیجمنت حتما یک جلسه مشاوره داشته باشید. برای توضیحات بیشتر درباره اهمیت مشاوره گرفتن به این لینک و برای رزرو تایم مشاوره هم به مشاوره کنکور ارشد مدیریت مراجعه کنید.
مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد شش زیر گرایش زیر رو داره که دونه دونه بهتون معرفی خواهیم کرد:
- بازاریابی: گرایش بازاریابی معمولاً انتخاب اول خیلی از دواطلبان ارشد مدیریت بازرگانی هست. توی این زیر گرایش بهتون یاد میدن چطور باید ارتباط سازمان با ذی نفعانش (مشتریان، سهامداران، حتی کارکنان و…) رو به طرق مختلف بهتر کرد. زیر گرایش بازاریابی بیشترین ظرفیت رو در بین زیرگرایشهای دیگه داره و تا حدودی هم معروفتره. و پر واضحه تو این گرایش از مدیریت بازرگانی، قرار نیست بازاریاب شبکهای یا فروشنده بشین! متاسفانه اسم بازاریابی تو ایران یه کم بد جا افتاده که با فعالیت های مربوط به این رشته همخونی نداره و هیچ ربطی بهشون نداره. اصولا بازاریابی خیلی فراتر از فروش هست و شامل اقداماتی قبل از فروش مثل بازارسازی، تحقیقات بازار، شناخت رفتار مصرف کننده و اقدامات بعد از فروش مثل مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت برند، برندسازی، استراتژی و… میشه. پس فروش بخش خیلی خیلی کوچکی از بازاریابی هست. دانشجوی ارشد مدیریت بازاریابی با تمام این موارد آشنا میشه و به فراخور علاقه اش تو یکی از این حوزهها متمرکز میشه و مشغول بکار میشه.
مدیریت استراتژیک: اصلاً مدیریت استراتژیک چی هست؟! مدیریت استراتژیک یعنی مدیریت اصولی یه سازمان به صورتی که فقط نوک دماغتو نبینی و برای هر روزت تا ده سال بعد (و حتی بیشتر) برنامه داشته باشی. توی کنکور مدیریت این زیر گرایش هم زیاد مورد توجه قرار میگیره. فارغ التحصیلان مدیریت استراتژیک عموما کارهای میدانی کمتر و کارهای دفتری بیشتری رو تجربه میکنن. با این گرایش از ارشد مدیریت بازرگانی و مطالب مربوط به اون در وبسایت ایران استراتژیست بیشتر آشنا میشین. اگر برنامهریز قدرتمندی هستین و عاشق بررسی اخبار و تحولات هستین، این زیر گرایش ارشد مدیریت بازرگانی میتونه مناسبتون باشه.
تجارت الکترونیک: با توجه به اینکه روز به روز زندگیمون داره الکترونیکیتر میشه و خیلی از کسب وکارها نیاز دارن به غیر از فضای واقعی در فضای الکترونیک هم حضور خوبی داشته باشن، این زیر گرایش هم این روزها جذاب شده. کرونا هم به نوعی برای تسریع در رشد تجارت الکترونیک تأثیر زیادی داشته، تا جایی که بر اساس گزارشها امروز به جایگاهی در تجارت الکترونیک رسیدیم که انتطار میرفت حداقل پنج سال دیگه به اینجا برسیم. اگر به سئو، طراحی سایت، مدیریت شبکههای اجتماعی، تولید محتوا و… علاقه دارین، گرایش تجارت الکترونیک مدیریت بازرگانی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. هرچند این گرایش ظرفیتهای کمی داره.
بازرگانی بینالملل: از اونجایی که تجارت در فضای بینالملل قواعد مربوط به خودشو داره و حجم معاملات در این حوزه خیلی زیاده، فارغ التحصیلان این زیر گرایش مدیریت بازرگانی یاد میگیرن چطور میشه در خارج از کشور به تجارت پرداخت. اگر به مباحث حقوقی علاقمند هستین و به صادرت و واردات علاقمندید، بدونید که بازار کار این زیرگرایش بازار کار بشدت جذابی هست و میتونه برای شما فرصت ها و تخصص های پولسازی رو بسازه.یه زمانی این زیرگرایش مدیریت بازرگانی، بعد از گرایش بازاریابی، دومین گرایش محبوب بود که الان با رشد تجارت الکترونیک داره جای خودشو به گرایش تجارت الکترونیک میده.
بازرگانی داخلی: این زیر گرایش هم قواعد مربوط به انجام امور بازرگانی در داخل کشور رو بهتون یاد میده و تا حدودی هم خیلی محبوب نیست و حتی دانشگاهها هم اکثراً این زیر گرایش رو ندارن.
کارآفرینی: این زیر گرایش هم مثل بازرگانی داخلی خیلی مورد توجه قرار نمیگیره و دانشگاههای کمی ارائه میدنش، اما در این حد بدونین که یک گرایش در مدیریت به نام مدیریت کارآفرینی (در مقاله معرفی ارشد گرایش مدیریت کارآفرینی بیشتر باهاش آشنا بشید) وجود داره که به نسبت تخصصیتر از این زیر گرایش به این موضوع کارآفرینی میپردازه.
دروس ارشد مدیریت بازرگانی
توی ارشد مدیریت بازرگانی یه سری درس پایه داریم:
- نظریههای سازمان و مدیریت پیشرفته
- تحلیل آماری
- مدیریت استراتژیک پیشرفته
- مدیریت منابع انسانی پیشرفته
- اخلاق و احکام کسب و کار
- رفتار سازمانی
که تو تمام گرایشهای مدیریت وجود دارن. البته دانشگاه به دانشگاه و طبق نظر گروه آموزشی مدیریت بازرگانی اون دانشگاه میتونه این درسها کمتر یا بیشتر باشه و حتی برای بعضی دوستانی که رشته لیسانس غیر مدیریتی داشتن، دروسی به شکل دروس پیش نیاز هم ارئه بشه.
یکسری درس اصلی هم داریم که بین تمام زیرگرایشهای ارشد مدیریت بازرگانی یکسان هستن و همشون این دروس رو دارن:
- کاربرد تئوری تصمیم گیری
- روش شناسی پژوهشهای کیفی و آمیخته در مدیریت
- بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته
- مدیریت رفتار مصرفکننده
- مدیریت تبلیغات و برند
یه سری هم درس تخصصی وجود داره که با توجه به هر زیر گرایش متفاوتن:
دروس تخصصی ارشد بازاریابی: مدیریت استراتژیک بازاریابی، مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی، بازاریابی صنعتی و خدمات و اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری.
دروس تخصصی ارشد مدیریت استراتژیک: مدیریت تفکر و تحول استراتژیک، اجرا و کنترل استراتژی، طرح ریزی کسب و کار و مدیریت استراتزیک در شرکتهای مادر و هلدینگ.
دروس تخصصی ارشد تجارت الکترونیک: تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته، طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی، قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی و مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی.
دروس تخصصی ارشد بازرگانی بینالملل: استراتژیهای بازرگانی بین المللی، بازاریابی بین المللی و صادرات، مدیریت زنجیره تأمین بین المللی و واردات و اصول مذاکرات و قراردادهای بازرگانی بین المللی.
دروس تخصصی ارشد بازرگانی داخلی: مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت فروش و تحویل، مدیریت ارتباطات با سازمانها و نهادهای داخلی و اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای بازرگانی.
دروس تخصصی ارشد کارآفرینی: مبانی و نظریه های کارآفرینی، بازاریابی نواورانه و کارآفرینی، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت کسب و کارهای کوچک.
درسهای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی
کنکور مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد هفت درس رو شامل میشه که به تفکیک ضرایبشون بهتون معرفی خواهیم کرد:
دروس | ضریب | تعداد تست |
---|---|---|
تحقیق در عملیات | 2 | 15 |
اقتصاد خرد و کلان | 2 | 20 |
ریاضی و آمار | 2 | 20 |
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | 2 | 15 |
زبان عمومی و تخصصی | 3 | 30 |
تئوریهای مدیریت | 3 | 30 |
بازاریابی | 4 | 15 |
منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی
قبل از اینکه منابع هر درس رو معرفی کنیم چند نکتهی مهم وجود داره:
- این درسها یک سری منابع رفرنس دارن که برای مطالعهی کنکوری به هیچ عنوان مناسب نیستن و حتماً از منابع کنکوری استفاده کنید.
- تهیه پکیج کتابهای هیچ کدوم از موسسات کنکوری رو به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنیم.
- این منابعی هم که اینجا خدمتتون معرفی میکنیم تفاوتهایی با هم دارن و یکسان نیستن.
- با توجه به ویژگیهای هر فرد (اینکه کارشناسی چی خوانده و سطحش توی هر کدوم از درسها چطوره) انتخاب منابع کاملاً منحصر به فرد هست و برای همه نمیشه نسخهی یکسانی پیشنهاد داد.
- برای راهنمایی بیشتر دربارهی انتخاب بهترین منابع و طرز خواندن هر درس مشاورین ما در خدمتتون هستن.
تذکر مهم:
دوستان نیاز به تهیه تمام منابعی که جلوتر برای هر درس معرفی میشه نیست. منبع مناسب بین این منابع، برای هر فرد بنابر آمادگی قبلیش، تایمش و استراتژیهاش متفاوته.
پس قبل تهیه منابع حتما از ما مشاوره بگیرید تا از هزینههای بی دلیل جلوگیری کنید.
و اما منابع…
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمد مقیمی، انتشارات نگاه دانش)، اصول و مبانی مدریت از دیدگاه اسلام (نوشته احمدرضا مدرسی، انتشارات ماهان)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمدحسین افضل آبادی، انتشارات مدرسان)، 2000 تست اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمدتقی حسینی مرام، انتشارات نگاه دانش).
تحقیق در عملیات: تحقیق در عملیات مقدماتی تا پیشرفته (نوشته اکبر عالم تبریز و علی یونسیان، انتشارات پوران پژوهش)، پژوهش عملیاتی (نوشته عارفه فدوی، انتشارات نگاه دانش) و پژوهش عملیاتی (نوشته محمدرضا مهرگان، انتشارات نشر کتاب دانشگاهی).
ریاضی: ریاضیات عمومی ویژهی رشتههای مدیریت، اقتصاد وحسابداری (نوشته حسین نامی، انتشارات مدرسان)، ریاضیات (نوشته هادی رنجبران، انتشارات اثبات)، ریاضیات عمومی (نوشته امید محمودیان، انتشارات نگاه دانش).
آمار: آمار و احتمالات ویژهی رشتههای مدیریت، اقتصاد وحسابداری (نوشته جمعی از نویسندگان، انتشارات مدرسان شریف)، آمار و احتمالات (نوشته هادی رنجبران، نشر اثبات) و آمار و احتمالات ارشد (نوشته محسن طورانی، انتشارات نگاه دانش).
اقتصاد خرد و کلان: اقتصاد خرد و کلان (نوشته محسن ابراهیمی، انتشارات ماهان)، اقتصاد خرد و کلان (نوشته گروه مولفان، انشارات مدرسان شریف)، اقتصاد خرد (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش) و اقتصاد کلان (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش)، 2000 تست اقتصاد خرد (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش) و 2000 تست اقتصاد کلان (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش).
زبان عمومی: کتابهای سه جلدی زبان عمومی زیر ذره بین (نوشته جمعی از مولفان، انتشارات نگاه دانش)، زبان عمومی (نوشته مهرداد جواد زاده، انتشارات مدرسان شریف)، زبان عمومی (نوشته مریم رمضاننیا، انتشارات ماهان) و زبان عمومی کارشناسی ارشد (نوشته آرمان اشراقی، انتشارات نگاه دانش).
زبان تخصصی: زبان تخصصی مدیریت (نوشته آرمان اشراقی، انتشارات نگاه دانش)، زبان تخصصی مدیریت (نوشته ناصرزاده و دهدشتی، انتشارات نگاه دانش) و لغات تخصصی و متون درک مطلب مدیریت (نوشته پرچ و ونوس، انتشارات کتابخانه فرهنگ).
تئوریهای مدیریت: کتاب جامع تئوریهای مدیریت (نوشته جوادین و جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، بانک سوالات چهار گزینهای تئوریهای مدیریت (نوشته جوادین و جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، کتاب جامع مدیریت (نوشته مهرداد پرچ و همکاران، انتشارات کتاب مهربان)، مجموعه سوالات طبقهبندی شده کنکور کارشناسی ارشد تئوریهای مدیریت (نوشته مهرداد پرچ، انتشارات کتاب مهربان)، کتاب تئوریهای مدیریت (نوشته علیرضا سلامی، انتشارات ماهان) و 2000 تست تئوریهای مدیریت (نوشته گروهی از مولفان، انتشارات نگاه دانش).
بازاریابی: مرجع کامل مدیریت بازاریابی (نوشته حسین جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، بانک سوالات چهار گزینهای مدیریت بازاریابی (نوشته جلیلیان و ابراهیمی، انتشارات نگاه دانش)، مدیریت بازاریابی (نوشته عزیزی و همکاران، انتشارات سمت)، 2000 تست مدیریت (نوشته جلیلیان و ابراهیمی، انتشارات نگاه دانش).
دیگه چه چیزایی باید درباره کنکور ارشد مدیریت بازرگانی بدونم؟
شما در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی 150 دقیقه زمان خواهید داشت تا به تستها پاسخ بدین و در حال حاضر امکان شرکت در کنکور مجموعه مدیریت برای افرادی که مدرک کارشناسی (لیسانس) که مورد تأیید شورای عالی انقلاب یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشن وجود داره (چه کارشناسی مدیریت خوانده باشن و چه نخوانده باشن).
کنکور ارشد مدیریت بازرگانی به دلیل محبوب بودن این رشته و بازار کار پر رونق آن، رقابت گسترده ای رو شاهد هست و داوطلبان ارشد مدیریت بازرگانی باید توجه داشته باشن که کوچکترین اشتباه اعم از خرید منابع اشتباه، عدم اطلاع از نکات مطالعه هر درس کنکور ارشد بازرگانی و عدم اطلاع از برنامه ریزی صحیح و استراتژی بندی دروس، میتونه اونا رو از قبولی در این رشته دور کنه.
آکادمی ارشد منیجمنت به عنوان اولین آکادمی تخصصی رشته مدیریت با بهره مندی از زبده ترین مشاوران کنکور ارشد مدیریت که خودشون از رتبه برترهای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی بودن در کنار شماست تا با یک جلسه مشاوره و در صورت نیاز، برنامه ریزی و پشتیبانی، این مسیر رو برای شما هموار کنه.
در انتها خوشحال میشیم سوالات و نظراتتون دربارهی این مقاله رو برامون در پایین این صفحه به عنوان دیدگاه ثبت کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ارشد مدیریت تکنولوژی
ارشد مدیریت دولتی
ارشد مدیریت صنعتی
ارشد مدیریت کارآفرینی
ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
ارشد مدیریت منابع انسانی
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام وقت به خیر سوالی داشتم. بنده ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی در سال 96 از دانشگاه آزاد گرفتم. و میخواهم در آزمون های استخدامی شرکت کنم ولی تا آن جایی که میدونم از سال 96 رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی دیگر وجود ندارد. میخواستم بدونم الان رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی زیر شاخه کدوم رشته هست. آیا بصورت مجزا همون مدیریت مالی است یا کدوم مجموعه مدیریتی؟
سلام، وقتتون بخیر
هنوز هم توی یه سری از دانشگاههای آزاد مدیریت بازرگانی (گرایش مدیریت مالی) وجود داره. اما مدیریت مالی در حال حاضر خودش به عنوان یک رشته جداگانه از مدیریت بازرگانی توی مجموعه مدیریت مطرحه.