ارشد مدیریت کارآفرینی
در این مقاله به صورت کامل با ارشد مدیریت کارآفرینی آشنا خواهید شد. در فهرست زیر عناوینی که در این مقاله به آنها پرداخته شده را مشاهده میکنید.
فهرست مطالب
شروع مدیریت کارآفرینی از کجا بود؟
در درجه اول باید بدونیم که مدیریت کارآفرینی به عنوان کد ضریب هفتم از مجموعه مدیریت، با زیرگرایش کارآفرینی در مدیریت بازرگانی متفاوت هست. در حقیقت یک گرایش جدا از مدیریت هست که دروس و چارت تحصیلی مختص به خودش رو داره. و اما درباره تاریخ این واژه (کارآفرینی) باید گفت که ریچارد کانتیلون Richard Cantillon اقتصاد دان فرانسوی-ایرلندی حوالی قرن ۱۸ واژه کارآفرین رو برای اولین بار برای توصیف فعالان اقتصادی که انجام هزینه های مشخص را عهده دار میشن ولی در انتظار درآمد نامشخص و توام با ریسک در آینده هستن، به کار برده است.
جالبه بدونید تا همین قرن ۲۰ هنوز هم اعتقاد متفکرین این حوزه این بود که کارآفرینی جدا از مدیریت سازمان هستش. در دهه ۱۹۳۰ بود که در حقیقت مفهوم کارآفرینی شناخته شده تر و گسترده تر شد.
هدف از خواندن مدیریت کارآفرینی چی هست؟
هدف مدیریت کارآفرینی همونطور که از اسمش هم مشخص هست، پرورش یک کارآفرین هست. فردی ریسک پذیر که بتونه با استفاده از دانش خودش و به کار گرفتن دانش و تخصص دیگران و البته تخصیص منابع مشخص، یک سازمان، کسب و کار یا استارتاپ رو به دنیا بیاره. پس خلاقیت، ریسک پذیری و دانش تو این رشته حرف اول رو میزنه.
آیا به نظر شما، فئودال ها در قرون وسطی رو میتونیم کارآفرین حساب کنیم؟
وضعیت بازار کار مدیریت کارآفرینی چطوره؟
بگذارید درباره بحث بازار کار مدیریت کارآفرینی، باز رجوع کنیم به اسمش، یعنی “کارآفرینی” ! . در حقیقت کسی که سمت این رشته میاد باید کار بیآفریند! نه دنبال کار باشد! یک دانشجوی ارشد کارآفرینی علومی رو فرا میگیره تا بتونه یک کسب و کار رو با تمام جوانبش استارت بزنه. کسب و کاری که قراره همون زمان یا در آینده افراد زیادی رو سر کار بیاره و استخدام کنه. تمام این تفاسیر رو گفتیم تا بگیم اگر هدفتون استخدام در سازمانی هست، شاید انتخاب ارشد مدیریت کارآفرینی انتخاب آنچنان مناسبی نباشه چون فرصتهای استخدامی زیادی شاید (به نسبت برادر بزرگترش یعنی مدیریت بازرگانی) براش موجود نباشه.
بعد از فارغ التحصیلی در مدیریت کارآفرینی چه کارهایی میشه انجام داد؟
بعد از فارغ التحصیلی در ارشد مدیریت کارآفرینی، باتوجه به علومی که دانشجویان تحت چارت دروس دوره ارشد این رشته فرا میگیرن، میتونن یک کسب و کار یا استارتاپ رو پایه گذاری کنن. حالا اون کسب و کار میتونه یک کسب و کار آنلاین باشه، میتونه یک فروشگاه فیزیکی باشه یا یک استارتاپ تکنولوژی محور و…
درسته تو قسمت قبل گفتیم که شاید فرصت های استخدامی برای فارغ التحصیلان این رشته نسبت به مثلا گرایش بازرگانی کمتر باشه ولی این به معنی این نیست که فارغ التحصیل کارآفرینی که قصد استخدام و کسب تجربه در سازمانی رو داشته باشه، هیچ فرصتی براش نباشه. در حقیقت بازار کار امروزی، به شدت مهارت محور هست و یک فارغ التحصیل مدیریت کارآفرینی که مهارت های مورد نیاز یک کسب و کار رو داشته باشه، میتونه اونجا مشغول به کار بشه. مخصوصا مهارت هایی مثل مهارت های تجارت الکترونیک، امور مالی و مهارت های IT محور که خیلیاشون تو دروس این رشته سرنخ های خوبی براشون مطرح میشه.
پر واضحه که شما میتونید مسیر شغلی و پیشرفت رو در محیط آکادمیک هم به عنوان دانشجوی این رشته دنبال کنید و با ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته، به عنوان مدرس و استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات علمی پژوهشی و یا مشاور کسب و کار و کارآفرینی هم مشغول بشید.
زیر گرایشهای مدیریت کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد
مدیریت کارآفرینی در مقطع ارشد هشت زیر گرایش زیر رو داره که دونه دونه بهتون معرفی خواهیم کرد:
- کسب و کار جدید: چارت دروس تخصصی این زیر گرایش به ما میگه که باید انتظار زیرگرایشی رو داشته باشیم که به ما نحوه آفرینش یک کسب و کار جدید (حالا چه استارتاپی باشه و ایده جدیدی رو دنبال کنه چه نه) رو بده. این زیرگرایش عموما محبوبترین زیرگرایش و انتخاب اول داوطلبین ارشد مدیریت کارآفرینی هست.
کسب و کار الکترونیکی: تو دورانی هستیم که هر چیزی در حال الکترونیکی، اینترنتی و دیجیتالی شدن هست. از بازاریابی و کسب و کارها گرفته تا حتی ارزهای مالی! شما تو این زیرگرایش با آفرینش یک کسب و کار الکترونیکی و ابعادش آشنا میشید.
گردشگری: اقتصاد خیلی از کشورها در دنیای امروزی وابسته به کسب و کارهایی هستند که در زمینه گردشگری فعال به کار هستن. شما در این گرایش با خلق یک کسب و کار گردشگری محور آشنا میشین.
فناوری: دوستانی که خلق و مدیریت محصول رو علاقمندن، این زیرگرایش از مدیریت کارآفرینی میتونه براشون انتخاب مناسبی باشه.
سازمانی: دوستان گاهی خلق یک کسب و کار جدید توسط یک سازمان انجام میشه. مثلا یک برند جدید یا خط محصولی جدید یا استارتاپی جدید که پشتش نه یک فرد یا تیم بلکه یک سازمان هست. تو این زیرگرایش با این مدل کارآفرینی بیشتر آشنا میشین.
بین الملل: تو این زیرگرایش مدیریت کارآفرینی با فرصت های کارآفرینی بین المللی و مبانی مدیریت یک کسب و کار چند ملیتی آشنا خواهید شد.
توسعه: کشور ما یک کشور در حال توسعه هست و فرصت های بکر کارآفرینی تو اقصی نقاط این خاک منتظر پرورش هستن. تو این زیرگرایش علوم خوبی رو تو این زمینه فرا خواهید گرفت.
مربیگری کسب و کار: با شکوفایی عصر استارتاپ و کارآفرینی، نیاز به افرادی به وجود اومد که به عنوان یک مربی یا coach درکنار کارآفرینان و مدیران باشن و اونا رو تو این مسیر سخت هدایت کنن. هدف این زیرگرایش جذاب هم دقیقا تربیت این مربیان کسب و کار هست.
دروس مدیریت کارآفرینی در مقطع ارشد
ارشد مدیریت کارآفرینی 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) داره که بین همه زیرگرایش های این گرایش مشترکن:
تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی
یه سری هم درس تخصصی وجود داره که با توجه به هر زیر گرایش متفاوتن:
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش کسب و کار جدید: ایجاد و استقرار کسب و کار، توسعه محصول جدید ، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت زنجیره تأمین
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش کسب و کار الکترونیکی: کسب و کار الکترونیک، بازاریابی الکترونیک، تجارت الکترونیک، مدیریت پروژه های کسب و کار الکترونیک
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش فناوری: کارآفرینی در فناوریهای نوین، مدیریت تحقیق و توسعه، بهره برداری از فرصتهای علم و فناوری، طراحی محصول
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش سازمانی: کارآفرینی سازمانی، کسب و کار بین المللی، فناوری اطلاعات و کارآفرینی سازمانی، مدیریت فرآیند و اجرای پروژه های کارآفرینی
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش گردشگری: بازاریابی در گردشگری، سیستم های اطلاع رسانی و حقوق گردشگری، زنجیره تأمین در گردشگری، ایجاد کسب و کار در گردشگری
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش بین الملل: فرصتهای کارآفرینی بین الملل، ارتباطات بین الملل و کارآفرینی، مدیریت بین فرهنگی و بین المللی، تجارت و بازاریابی بین الملل
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش توسعه:برنامه ریزی یکپارجه توسعه ملی بخشی منطقه ای محلی، مزیت رقابتی ملی منطقه ای، نظارت و ارزشیابی توسعه، توسعه فرصتهای کارآفرینی
دروس تخصصی ارشد زیرگرایش مربی گری کسب و کار: ایده پردازی و فرصت یابی ، اصول و نظریه های مربیگری کسب و کار ، نوآوری: طراحی و تجاری سازی محصول جدید، بازاریابی در کسب و کارهای کوچک، کارآموزی1 (مربیگری ایجاد کسب و کار،کارآموزی2 (مربیگری مدیریتی)
درسهای کنکور ارشد مدیریت کارآفرینی
کنکور مدیریت کارآفرینی در مقطع ارشد هفت درس رو شامل میشه که به تفکیک ضرایبشون بهتون معرفی خواهیم کرد:
دروس | ضریب | تعداد تست |
---|---|---|
مبانی کارآفرینی | 3 | 15 |
اقتصاد خرد و کلان | 2 | 20 |
ریاضی و آمار | 3 | 20 |
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | 2 | 15 |
زبان عمومی و تخصصی | 3 | 30 |
تئوریهای مدیریت | 2 | 30 |
بازاریابی | 2 | 15 |
منابع کنکور ارشد مدیریت کارآفرینی
قبل از اینکه منابع هر درس رو معرفی کنیم چند نکتهی مهم وجود داره:
- این درسها یک سری منابع رفرنس دارن که برای مطالعهی کنکوری به هیچ عنوان مناسب نیستن و حتماً از منابع کنکوری استفاده کنید.
- تهیه پکیج کتابهای هیچ کدوم از موسسات کنکوری رو به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنیم.
- این منابعی هم که اینجا خدمتتون معرفی میکنیم تفاوتهایی با هم دارن و یکسان نیستن.
- با توجه به ویژگیهای هر فرد (اینکه کارشناسی چی خوانده و سطحش توی هر کدوم از درسها چطوره) انتخاب منابع کاملاً منحصر به فرد هست و برای همه نمیشه نسخهی یکسانی پیشنهاد داد.
- برای راهنمایی بیشتر دربارهی انتخاب بهترین منابع و طرز خواندن هر درس مشاورین ما در خدمتتون هستن.
تذکر مهم:
دوستان نیاز به تهیه تمام منابعی که جلوتر برای هر درس معرفی میشه نیست. منبع مناسب بین این منابع، برای هر فرد بنابر آمادگی قبلیش، تایمش و استراتژیهاش متفاوته.
پس قبل تهیه منابع حتما از ما مشاوره بگیرید تا از هزینه های بی دلیل جلوگیری کنید.
و اما منابع…
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمد مقیمی، انتشارات نگاه دانش)، اصول و مبانی مدریت از دیدگاه اسلام (نوشته احمدرضا مدرسی، انتشارات ماهان)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمدحسین افضل آبادی، انتشارات مدرسان)، 2000 تست اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (نوشته محمدتقی حسینی مرام، انتشارات نگاه دانش).
ریاضی: ریاضیات عمومی ویژهی رشتههای مدیریت، اقتصاد وحسابداری (نوشته حسین نامی، انتشارات مدرسان)، ریاضیات (نوشته هادی رنجبران، انتشارات اثبات)، ریاضیات عمومی (نوشته امید محمودیان، انتشارات نگاه دانش).
آمار: آمار و احتمالات ویژهی رشتههای مدیریت، اقتصاد وحسابداری (نوشته جمعی از نویسندگان، انتشارات مدرسان شریف)، آمار و احتمالات (نوشته هادی رنجبران، نشر اثبات) و آمار و احتمالات ارشد (نوشته محسن طورانی، انتشارات نگاه دانش).
اقتصاد خرد و کلان: اقتصاد خرد و کلان (نوشته محسن ابراهیمی، انتشارات ماهان)، اقتصاد خرد و کلان (نوشته گروه مولفان، انشارات مدرسان شریف)، اقتصاد خرد (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش) و اقتصاد کلان (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش)، 2000 تست اقتصاد خرد (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش) و 2000 تست اقتصاد کلان (نوشته محسن نظری، انتشارات نگاه دانش).
زبان عمومی: کتابهای سه جلدی زبان عمومی زیر ذره بین (نوشته جمعی از مولفان، انتشارات نگاه دانش)، زبان عمومی (نوشته مهرداد جواد زاده، انتشارات مدرسان شریف)، زبان عمومی (نوشته مریم رمضاننیا، انتشارات ماهان) و زبان عمومی کارشناسی ارشد (نوشته آرمان اشراقی، انتشارات نگاه دانش).
زبان تخصصی: زبان تخصصی مدیریت (نوشته آرمان اشراقی، انتشارات نگاه دانش)، زبان تخصصی مدیریت (نوشته ناصرزاده و دهدشتی، انتشارات نگاه دانش) و لغات تخصصی و متون درک مطلب مدیریت (نوشته پرچ و ونوس، انتشارات کتابخانه فرهنگ).
تئوریهای مدیریت: کتاب جامع تئوریهای مدیریت (نوشته جوادین و جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، بانک سوالات چهار گزینهای تئوریهای مدیریت (نوشته جوادین و جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، کتاب جامع مدیریت (نوشته مهرداد پرچ و همکاران، انتشارات کتاب مهربان)، مجموعه سوالات طبقهبندی شده کنکور کارشناسی ارشد تئوریهای مدیریت (نوشته مهرداد پرچ، انتشارات کتاب مهربان)، کتاب تئوریهای مدیریت (نوشته علیرضا سلامی، انتشارات ماهان) و 2000 تست تئوریهای مدیریت (نوشته گروهی از مولفان، انتشارات نگاه دانش).
بازاریابی: مرجع کامل مدیریت بازاریابی (نوشته حسین جلیلیان، انتشارات نگاه دانش)، بانک سوالات چهار گزینهای مدیریت بازاریابی (نوشته جلیلیان و ابراهیمی، انتشارات نگاه دانش)، مدیریت بازاریابی (نوشته عزیزی و همکاران، انتشارات سمت)، 2000 تست مدیریت (نوشته جلیلیان و ابراهیمی، انتشارات نگاه دانش).
مبانی کارآفرینی: نظریه های کارآفرینی (نوشته سیدمحمد مقیمی، یوسف وکیلی، مرتضی اکبری، انتشارات دانشگاه تهران) مبانی کارآفرینی (نوشته دکتر احمدپور داریانی و دکتر مقیمی، نشر فرااندیش) کارآفرینی پیشرفته (نوشته دکتر داریانی و ملکی، انتشارات راه دان)
دیگه چه چیزایی باید درباره کنکور ارشد مدیریت کارآفرینی بدونم؟
شما در کنکور مدیریت 150 دقیقه زمان خواهید داشت تا به تستها پاسخ بدین و در حال حاضر امکان شرکت در کنکور مجموعه مدیریت برای افرادی که مدرک کارشناسی (لیسانس) که مورد تأیید شورای عالی انقلاب یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشن وجود داره (چه کارشناسی مدیریت خوانده باشن و چه نخوانده باشن).
در انتها خوشحال میشیم سوالات و نظراتتون دربارهی این مقاله رو برامون در پایین این صفحه به عنوان دیدگاه ثبت کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ارشد مدیریت تکنولوژی
ارشد مدیریت دولتی
ارشد مدیریت صنعتی
ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
ارشد مدیریت منابع انسانی
ارشد مدیریت مالی
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون از توضیحات پر بارتون خیلی جامع و مفید بود …یک دنیا تشکر
خواهش میکنم، نظر لطف شماست.